Hoofdstuk 7: Aardbeving - Reisverslag uit , van Cristian Montes - WaarBenJij.nu Hoofdstuk 7: Aardbeving - Reisverslag uit , van Cristian Montes - WaarBenJij.nu

Hoofdstuk 7: Aardbeving

Door: Cecilia

Blijf op de hoogte en volg Cristian

27 Februari 2010 | ,

Dag allemaal,

Hierbij neem ik de blog even kort over:

Vanmorgen rond 4 uur plaatselijke tijd heeft er een aardbeving plaatsgevonden van 8.8 (!) op de schaal van Richter.
Later is er een behoorlijke tsunami geweest in Valparaiso, waar Cris van de week nog was. Heel onwerkelijk dus allemaal.
Alles in het huis van Paulina is stuk, dus ze zijn naar het huis van Cecilia gegaan. Daar zitten ze nu met zn allen. Ze hebben geen elektriciteit en geen telefoon/internetkabels meer. Dat is allemaal verwoest.

Op dit moment weten ze verder nog niet veel over andere familie en of die in orde zijn. Het is dus een hele spannende tijd voor ze daar, tussen de naschokken.

Al met al zijn ze zich de klere geschrokken, maar ze zijn veilig.

Als ik updates heb laat ik dat weten.

Groetjes van de zus van Cris

Update: Ze hebben al een tijdje weer elektriciteit. Ze gaan nu naar de flat van Paulina om te kijken hoe het erbij ligt/staat en te kijken of hij zn oplader kan halen. Hij heeft nog 25% batterij. We zijn volop aan het smsen, maar bellen lukt niet. De zendmasten zullen wel zwaar overbelast zijn!
Ze krijgen nu de eerste beelden binnen daar, en schrikken zich nu echt de klere over hoe ernstig het is in Concepcion.

Nou, tot de volgende update.

Update 2: Hij is net bij het appartement van Paulina geweest. Het is dikke chaos daar. Ze nemen het noodzakelijke mee en gaan terug naar Cecilia.

Update 3: Net ruim anderhalf uur met Cris gekletst via Skype. De schok komt nog niet helemaal binnen. Hij is vrij rustig. Het was wel een bizarre ervaring. De schade in Santiago valt mee. Het appartement van Paulina vertoont wat scheuren, verder staat niets meer op zijn plek. Bij het huis van Cecilia, waar ze eerst waren knapte een elektriciteitsdraad, dus dat was niet meer veilig. Inmiddels zijn ze bij Osvaldo, de ex-man van Paulina. Daar hebben ze het goed. Internet doet het, elektra doet het. Vanuit daar proberen ze iedereen te bereiken. Dat lukt vrij aardig.
Tijdens het bellen kwam er nog even een flinke naschok. Iedereen hield zn adem in. Het was echt even heel stil aan de andere kant van de lijn. Dat was best eng... Voor hun natuurlijk helemaal!
Later was er ook nog een explosie. Ik vermoed dat die van de chemische fabriek is die verderop in de stad in brand stond. Dit zijn natuurlijk allemaal dingen die nu even veel indruk maken.
Ik ben erg blij dat wij zulk goed contact hebben!
Ik lees op internet veel berichten van mensen die hun familieleden niet kunnen bereiken. Vreselijk lijkt me, dit is al erg heftig!

Cris was overigens wakker toen de aardbeving begon. Paulina sliep wel. Cris wilde gelijk naar buiten, maar Paulina, slaapdronken waarschijnlijk, vond dat niet nodig. Na enig aandringen zijn ze naar buiten gegaan. Toen bleek het toch wel heftig te zijn. Gelukkig heeft Cris alles mee: paspoort, ticket, foto's etc. Er liggen dus van hem niet echt waardevolle spullen meer in het huis. Dan zit je toch ook iets rustiger lijkt me... Je leest toch vaak verhalen van mensen die terug gaan naar een hele gevaarlijke plek om hun spullen te halen... Dat hoeft nu dus niet.

Nou, om 18.00u waarschijnlijk in het RTL-Nieuws. Even kijken/luisteren. Volgens mij gebruiken ze wel een leuke foto ook. Was nog best moeilijk om die te vinden! Niet zo fotogeniek toch, die broer van mij! Hij staat bijna overal wel op als een halve debiel!

Nu maar even relaxen en weg achter die stomme computer! Non-stop vanaf 10.00u!! Pffffffff

  • 27 Februari 2010 - 11:55

    Martin :

    Hai. Ik lees net je verslag. Ik werk voor het RTL Nieuws in Nederland en we zijn op zoek naar Nederlanders in het gebied die we telefonisch kunnen interviewen en met wie we kontakt kunnen houden.
    Wil je kontakt met ons opnemen. Ons nummer is 035-6718 833. Ons emailadres is rtlnieuws@rtl.nl. Als de kosten van het bellen een probleem zijn, dan kan ik hierbij toezeggen dat wij alle kosten voor onze rekening nemen.

    Ik hoop iets van je te horen.
    Vriendelijke groet

    Martin van norel

  • 27 Februari 2010 - 16:05

    Marianne:

    Zo fijn om je stem te horen via skype! Nu toch wel blij met de moderne technologie. KUS!

  • 07 Maart 2010 - 21:24

    Tim Leus:

    Mooi dat jij het er ook goed door heen hebt gebracht! Sorry voor de late reactie, had nogal heel veel mailtjes van bezorgde mensen. Ben je nog in de uitzending gekomen?
    Laat me het weten als je binnenkort eens zin hebt om een biertje te drinken ;)

    Chau y cuidate arto

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: ,

Cris naar Chili

Recente Reisverslagen:

13 Juli 2010

Koffer inpakken..

29 Juni 2010

Laatste loodjes

01 Juni 2010

Pucón

22 Mei 2010

Kut

22 April 2010

Ik leef nog hoor
Cristian

Actief sinds 10 Jan. 2010
Verslag gelezen: 172
Totaal aantal bezoekers 17949

Voorgaande reizen:

19 Januari 2010 - 15 Juli 2010

Cris naar Chili

Landen bezocht: